انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید


 خبرها، اتفاقات و تصاویر مربوط به مربوط به جشن انتشار را با هشتگ ufest1804 در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

نویسنده موضوع: به کارگیری گیمپ - بخش دوم  (دفعات بازدید: 1119 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین xubuntu4iran

  • High Sr. Member
  • *
  • ارسال: 608
  • جنسیت : پسر
به کارگیری گیمپ - بخش دوم
« : 25 آبان 1391، 07:40 ب‌ظ »
به کارگیری گیمپ از رونی توکر برگردان از xubuntu4iran- بخش دوم چهار صفحه از بخش ۱۳ ام مجله ی حلقه ی کامل
http://www.fullcirclemagazine.org
* رونی توکر ویرایشگر مجله ی حلقه ی کامل، کاربر مفتخر کوبونتو و هنرمندی پاره وقت است که گالری کاری اش را در تارنمای زیر می توانید ببینید:
http://www.RonnieTucker.co.uk
ص۱
تصحیح رنگ (یا در برخی از موارد تعدیل رنگ) شاید بیشتر از هرچیز دیگری در فوتوگرافی همراه می شود -- پس اجازه دهید عکسی برداریم و هر مشکل رنگی که ممکن است این عکس داشته باشد را تصحیح کنیم.

http://ubuntuone.com/2UfGUu678M6bMx3CEKC4KK

در بالا عکس اصلی است، ابتدا ما از گیمپ استفاده می کنیم تا عکس را به طور خودکار تصحیح کنیم، سپس ما آن را به طور خودکار تغییر خواهیم داد. برای باز کردن یک عکس ما به File-> Open و عکسی را که می خواهیم دستکاری کنیم برمی گزنیم. پس ما حالا عکس خود را در گیمپ داریم که در آن باز شده است، ما به منو می رویم و Color-> Leves را بر می گزینیم.

http://ubuntuone.com/4SPSdTHOCqIu1WRm1PVBBl

http://ubuntuone.com/3tfKRVEDpR6EjTqvjeSpjS

این پنجره (بالا) به ما اجازه می دهد تا چیزهای پیچیده ی بسیاری انجام دهیم، اما اکنون ما فقط روی دکمه ی Auto کلیک خواهیم کرد. هوررا! یک عکس تصحیح رنگ شده (پایین)

http://ubuntuone.com/3UO9TlNCTOL9SeVJaVx8Mw

تصحیح های رضایتمندانه همیشه خیلی آسان به دست نمی آید. مثلا اگر آیتمی در عکس خیلی روشن باشد، گیمپ ممکن است فکر کند که آن باید سفید باشد. پس گیمپ آن را سفید می سازد و بقیه ی عکس را بر طبق آن تعدیل می کند و یک نتیجه ی وحشتناک ارائه می دهد. بله، در اغلب موارد ویژگی Auto یک نتیجه ی رضایتمندانه می دهد. وقتی نداد، پس باید تصحیح دستی اعمال شود.

پایان ص ۱۶

پیش از اینکه شما تصحیح دستی را انجام دهید، نیازدارید بدانید که عکس ها چگونه رنگ می شوند. در پرینت کردن، سه رنگ اولیه ی اصلی رنگیزه های سرخ، آبی و زرد هستند. از این رنگ ها، هر رنگ دیگری می تواند ساخته شود. عکس های دیجیتال گرچه (ضرورتا) از نور ساخته می شود و سه رنگ اولیه طول موج های سرخ، سبز و آبی هستند و معمولا به عنوان RGB اشاره می شوند. باور نمی کنید؟ بر روی دیالوگ Channels کلیک کنید (یا نشان دهید) و سه آیتم را خواهید دید -- یکی سرخ، یکی سبز و یکی آبی.

http://ubuntuone.com/0j0tc6Q7C1dGALtlYYwnXd

این سه Channel عکس شما را می سازند. سعی کنید بر روی آیکن کوچکی که کنار هر لایه وجود دارد کلیک کنید و شما عکس را آن طور که بدون یک یا یا چند رنگ اصلی به نظر می رسد، را خواهید دید.. پس به طور طبیعی یک عکس بد رنگ شده ترکیب بسیار زیادی (یا ناکافی) از سرخ، سبز یا آبی را خواهد داشت.

بر روی زبانه ی Dialog-> Colors کلیک کنید، سپس بر دکمه ی مثلثی شکل کلیک کنید:

http://ubuntuone.com/3PhLeLam28jziXgd8lI3V2

در بالا معادل دیجیتال چرخ رنگی یک هنرمند (دایره با یک مثلث در داخل آن) با سه رنگ اولیه که در سه گوشه از مثلث می باشد، با یکی دیگر در دور دایره ترکیب می شود -- همراه با تیرگی تا روشنی که با مثلث نشان داده می شود. بر یک رنگ روی چرخ کلیک کنید و مثلث به سمت آن جهت گیری خواهد کرد. حالا، بر داخل مثلث کلیک کنید تا به نسخه ای روشن تر یا تیره تر از آن رنگ برسید. با این چرخ بازی برای مدتی باز کنید تا آشنا شوید که رنگ ها کجا هستند و چگونه به آن رنگی کی می خواهید برسید -- ما از این موضوع بعدا استفاده خواهیم کرد وقتی که نیاز داریم تا یک رنگ را ایجاد کنیم یا برداریم.

اجازه بدهید تا به برخی از گزینه ها در گیمپ نگاهی بیندازیم تا ببینیم تا ببینیم آنها چطور عکس ما را می توانند تحت تأثیر قرار دهند. به منوی Colors بروید و Color Balance (پایین) را برگزینید.

http://ubuntuone.com/0gL0jBjEkN30KDHr8NGr1g

پایان ص ۱۷

این پنجره به شما اجازه می دهد تا رنگ ها را در عکس شما به دقت تنظیم کنید. این پنجره می تواند رنگ ها را در هر یک از سه تراز تنظیم کند: shadow، midtone و highlight. گزینه های Shadows, Midtones or Hilights را برگزینید و لغزنده ها را حرکت دهید تا ببینید چطور عکس تان را تحت تأثیر قرار می دهند.

http://ubuntuone.com/04hG8zyNWMFTDwtRKi86Yb

اگر شما تغییر رنگ های عکس را نمی بینید، چک کنید که جعبه ی کنار Preview تیک خورده است. اگر شما نمی خواهید این تغییرات رنگ را نگه دارید، به آسانی بر روی Cancel کلیک کنید و عکس شما به حالت عادی بازخواهدگشت.شما همچنین می توانید ویژگی Edit-> Undo را به کار ببرید.

Colors-> Colorize به شما اجازه خواهد داد تا کل عکس تان را با یک رنگ ویژه سایه رنگ کنید. این ویژگی اغلب به کار برده می شود تا به عکس یک سایه رنگ سوبیایی (sepia tint) بدهد -- که باعث می شود عکس قدیمی و بی کلاس به نظر برسد. به جای اینکه به شما یک لغزنده ی red, green and blue بدهد، به شما یک لغزنده ی Hue می دهد -- که از سرخ آغاز می شود و از سبز و آبی می گذرد و دوباره به سرخ برمی گردد. با لغزنده ها بازی کنید تا به شما یک رنگ نارنجی-قهوه ای خوب بدهد و شما آنچه را که من از سایه رنگ سوبیایی منظور داشتم، خواهید دید.

http://ubuntuone.com/3lieQOBGlbVPGKoOzOker2

Colors-> Brightness - Contrast به شما اجازه خواهد داد تا عکس تان را به آسانی روشن تر یا تیره تر کنید. اگر من عکس را به مقدار قابل توجهی روشن تر کنم و لغزنده ی contrast را به سمت راست ببرم، من می توانم عکس تیره ی اصلی را به عکسی تبدیل کنم که انگار در یک روز آفتابی سوزان گرفته شده است (که قطعا اینگونه نبود!).

http://ubuntuone.com/3YW6hX2km3THWjbhc4u6Di

ما قبلا به Levels نگاه کرده ایم، اما اجازه دهید مقدار بیشتری به آن بپردازم. بر روی Colors-> Levels کلیک کنید و شما آن پنجره ی قبلی را خواهید دید -- بله، در این پنجره دکمه ی جادویی Auto نیز هست -- اما در این زمان اجازه بدهید به لغزنده های پایین نمودار تمرکز کنیم. لغزنده های سیاه، خاکستری و سفید می توانند از چپ به راست حرکت کنند و به ترتیب shadows و midtones و highlights را نشان می دهند. آنها به شما اجازه می دهند تا شما عکس را به صورت دستی تصحیح رنگ کنید.

پایان ص ۱۸

Output Levels تقریبا شبیه یک کنترل brightness است، اما اما با سه لغزنده برای shadow, midtone and highlights. در بالای پنجره یک منوی کشویی با نام Value هست -- شما می توانید یکی از سه کانال سرخ، سبز یا آبی را برای تنظیم دقیق برگزینید. این پنجره خیلی قدرتمند است پس با اجزای آن ور بروید تا با آن آشنا شوید. و به یاد داشته باشید: اگر عکس شما را نمی بینید که وقتی یک لغزنده را حرکت می دهید، بروز شود، تیک جعبه ی کنترل Preview را بزنید.

http://ubuntuone.com/6zccwA8GTpWdWgJSBavZFz

Colors-> Curves شبیه به پنجره ی Levels (که ما به آن نگاه کردیم) است اما منحنی هایی را به کار می برد که بر روی یک نمودار رسم شده است تا به شما کنترل بیشتری بر روی رنگ هایتان بدهد. دوباره در بالای پنجره یک منوی کشویی است که به شما اجازه می دهد تا عکس تان را به صورت کلی تغییر دهید یا در یکی از تراز های رنگ تغییر دهید. برای ویرایش منحنی ها، بر روی منحنی کلیک کنید ( تا یک نقطه ایجاد کنید)، سپس نقطه را به سمت بالا، پایین، چپ یا راست حرکت دهید. پایه ای ترین تصحیح رنگ در پنجره ی curves منحنی S-curve است -- جایی که شما یک شکل S با منحنی می سازید. دوباره، این پنجره به شما نتیجه ی تقریبا یکسانی با دکمه ی Auto ی پنجره ی Color-> Levels می دهد.

http://ubuntuone.com/5LWhU1ZeHG5WsQnJgcmbwb

Color-> Desaturate همه ی رنگ ها را از عکس شما برمی دارد و برای شما یک عکس سیاه و سفید باقی می گذارد. شما سه گزینه دارید پیش از آنکه آن رنگ ها را بردارد، هرکدام به شما نتیجه ی اندکی متفاوت می دهد، خب این خیلی خوب است که هریک را امتحان کنید تا ببینید کدام یک را ترجیح می دهید. اگر تا بحال گزینه ای را امتحان کرده اید و آن را دوست ندارید، Edit-> Undo را به کار ببرید تا به عکس اصلی تان برگردید.

http://ubuntuone.com/6YEIee978DZrwWqEvMuTtv

Color-> Invert به شما یک عکس نگاتیو خواهد داد که انگار شما با یک دوربین قدیمی عکس گرفته اید. کلیک دوباره بر Color-> Invert عکس را دوباره به حالت عادی بازخواهد گرداند.

http://ubuntuone.com/2UrHBI86kg1SCTNFrgYZeC

آیتمهای بسیار دیگری در منوی Color وجود دارند، اما آنهایی که من ذکر کردم، مهمترین ها هستند و شاید کاربردی ترین باشند.

در بخش بعد ما از ابزارهای بزرگنمایی و انتخاب استفاده می کنیم تا مهارت های دستکاری تان را افزایش دهیم.

پایان ص ۱۹، پایان بخش دوم

عبارت های جستجو:
آموزش گیمپ، آموزش gimp