انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید


 خبرها، اتفاقات و تصاویر مربوط به مربوط به جشن انتشار را با هشتگ ufest1804 در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

نویسنده موضوع: به کارگیری گیمپ - بخش سوم  (دفعات بازدید: 1244 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آفلاین xubuntu4iran

  • High Sr. Member
  • *
  • ارسال: 608
  • جنسیت : پسر
به کارگیری گیمپ - بخش سوم
« : 25 آبان 1391، 07:44 ب‌ظ »
از رونی توکر
http://www.fullcirclemagazine.org
سه صفحه از بخش چهاردهم مجله ی حلقه ی کامل ص ۱۴

* رونی توکر ویرایشگر حلقه ی کامل یک کاربر مفتخر کوبونتو و یک هنرمند پاره وقت است که گالری کارش را در سایت زیر می توانید ببینید.
http://www.RonnieTucker.co.uk

من در مقاله ی قبلی، نشان دادم که چطور رنگ های یک عکس کامل را تغییر دهید. حالا، من توضیح خواهم داد که چطور بخش های انتخاب شده ی یک عکس را تغییر دهم، درحالی که بقیه دست نخورده باقی بماند. این کار توسط ابزار انتخاب (selection tool) انجام می شود.

http://ubuntuone.com/5jAXN8t76vaUjksEQSMrEy

از چپ به راست، دو دکمه ی اول به ترتیب یک مستطیل یا یک بیضی (برای یک دایره ی کامل شیفت را نگه دارید) انتخاب می کند. دکمه ی سوم یک ابزار انتخاب آزاد برای کشیدن خط بیرونی قسمت های انتخاب شده ی یک عکس باز می کند. آن را امتحان کنید. بر روی آیکن کلیک کنید، سپس چپ کلیک کنید، نگه دارید و اطراف یک آیتم بکشید. وقتی شما دکمه ی ماوس را رها می کنید، یک ناحیه ی انتخاب شده را برای دستکاری (پایین) خواهید دید.

http://ubuntuone.com/25MxwnEtsu63mGaZwvWZGO

حالا، همه ی اصلاحات تنها بر روی ناحیه ی انتخاب شده تأثیر خواهد کرد. این روش مفیدی است اما برای انتخاب های دقیق خیلی خوب نیست.

http://ubuntuone.com/5PwyrAjGan157cfDkZqIAJ

بعدی، ابزار انتخاب fuzzy است. وقتی یک نقطه کلیک می شود، این انتخاب بزرگ می شود تا با یک رنگ متفاوت برخورد کند. این بزرگ شدن می تواند از طریق ویرایش عدد Threshold در tool options (پایین آیکن ها) بصورت دقیق تنظیم شود. با پایین نگه داشتن شیفت، رنگ های دیگر می تواند انتخاب شوند تا انتخاب را گسترده تر کند. وقتی یک انتخاب ساخته شد، اصلاحات بیشتر تنها برروی آن اعمال شود(پایین).

http://ubuntuone.com/7VNruHTnlDwtCq9pMFfMbX

http://ubuntuone.com/0Nw39KkJhW8yI2l3MmNONk

بعدی ابزار color-selection است. این به ابزار انتخاب fuzzy شبیه است، پس اجازه بدهید به آخری (برای حالا) برویم: ابزار انتخاب scissor. این دقیق تر از ابزار انتخاب آزادی است که در بالا بحث شد، اما آن تنها بر روی آیتمها با خط بیرونی مشخص به خوبی کار می کند. روش این است: کلیک کنید تا انتخاب را آغاز کنید و یک نقطه بر روی خط بیرونی بگذارید، دوباره کلیک کنید تا نقطه ای دیگر در طول خط بیرونی آیتم بگذارید، ابزار scissor سپس تلاش می کند تا محیط آیتم را معین کند (بالا)، به کلیک کردن بر روی خط بیرونی عکس ادامه دهید، کلیک های اضافه شده ی بیشتر (و نقاط) دقت انتخاب را افزایش می دهد، کلیک آخری باید به نقطه ی آغاز برگردد. پیش از انجام یک انتخاب، هر نقطه ای می تواند کلیک شود و کشیده شود تا خط بیرونی به دقت تنظیم شود.

پایان ص ۱۴

برای ایجاد انتخاب واقعی، بر داخل حلقه ی کامل شده (در پایین نشان داده شده) کلیک کنید.

http://ubuntuone.com/64av6GIwmfVk9ByHR6GoxU

برای حذف یک انتخاب، به منو بروید و بر Select-> None انتخاب کنید.

http://ubuntuone.com/5Mn6IasZp9gd9AzZiAZRxL

اما چطور شما می توانید یک انتخاب دقیق انجام دهید؟ Pen tool (آیکنی که در بالا نشان داده شده).

pen tool ایجاد منحنی دقیق تری را از ابزار scissor اجازه می دهد. نخست بر روی pen tool کلیک کنید تا آن را باز کنید. سپس بر اطراف خط بیرونی انتخاب مورد نظر کلیک کنید، همان طور که با ابزار scissor انجام شد. اما بر خلاف ابزار scissor، نقطه ی آغاز نمی تواند به عنوان نقطه ی پایان دوباره کلیک شود تا انتخاب را ببندد -- پس فقط نزدیک آن کلیک کنید. نگران نباشید اگر یک نقطه اندکی بیرون از مکان است. پس از وارد کردن همه ی نقاط، هر نقطه ای می تواند کلیک شود و به داخل مکان حرکت داده شود (پایین).

http://ubuntuone.com/0OwCHK5fbH8X4sjRreR3hN

اکنون، نقطه ها می تواند ویرایش شود تا منحنی های خوبی بین آنها ایجاد شود. کلید Ctrl را نگه دارید، بر روی یک نقطه کلیک کنید ( دکمه ماوس را پایین نگه دارید) و ماوس تان را حرکت دهید. یک خط از آن نقطه بیرون می آید و یک منحنی بین نقاط انتخاب شده و یکی از نقاط بر روی هر سمت آن شروع به شکل دادن خواهد کرد (پایین).

http://ubuntuone.com/7BgMS9KLHp4VXaZ0tyoh2J

هر نقطه ای می تواند دو خط داشته باشد که از آن می آید تا یک منحنی را شکل دهید (پایین). خب، بر روی نقطه کلیک کنید، Ctrl را نگه دارید، و خط دوم را به سمت بیرون بکشید. حالا یک منحنی خواهید داشت.

http://ubuntuone.com/0CcziXY1uE9NgCbTmVCtp1

نقطه ی آغازین هنوز می تواند حرکت داده شود، اما کلیک کردن و کشیدن یک جعبه در پایان یک خط می تواند یک منحنی را به دقت تنظیم کند، یا یک منحنی ایجاد کند که به داخل (یا بیرون) از یک نقطه یا از یک خط راست در سمت دیگر هدایت شود -- این آخری در مثال فعلی مفید بود جایی که گام ها درگاه را ملاقات می کنند.

وقتی همه ی نقطه ها در مکان هستند و منحنی ها رضایتمندانه هستند، به گیمپ بگویید تا ناحیه را انتخاب کند. برای این کار بر زبانه ی Paths کلیک کنید (کنار زبانه ی Layers). اگر آنجا نبود، برای نمایش آن بر Windows-> Dockable Dialogs-> Paths کلیک کنید.

پایان ص ۱۵

path ایجاد شده بصورت ریزنگار در زبانه ی Paths نشان داده می شود. بر روی نام آن راست کلیک کنید و Path to Selection را برگزینید.

http://ubuntuone.com/6okOBUEcfH7WjuFyRtlOoG

برای مخفی کردن path برای کار بر روی انتخاب یا برای نمایش دادن دوباره ی آن بر روی آیکن چشم کلیک کنید.

http://ubuntuone.com/7lSKkaDhXKUG7obdllWvDd

ترکیب ابزارهای انتخاب با آیتم های تصحیح رنگ می تواند به صورت شگفت انگیز قدرتمند باشد، به ویژه زمانی که همه ی آنها مورد نیاز است، تصحیح رنگ عکس های خانوادگی یا تعطیلات است.

بزرگنمایی

http://ubuntuone.com/4ACBJ02m88ZI91fiiRSzvH

برخی زمان ها وقتی انتخاب ها را ایجاد می کنیم، دقت بیشتری مورد نیاز است. ابزار های بزرگنمایی (zoom tool) برای این کار خیلی مفید است. در پایین پنجره ی عکس، یک منوی کشویی (بالا) است که دسترسی سریعی به تنظیمات مختلفی برای بزرگنمایی یا کوچکنمایی عکس ها در اختیار می دهد.

http://ubuntuone.com/7SGraLbnMMAqvFzMUeuG5v

ابزار بزرگنمایی (بالا) همچنین از جعبه ی ابزار در سمت چپ قابل دسترسی است.

با ابزار بزرگنمایی، کلیک بر روی یک عکس باعث بزرگنمایی آن خواهد شد ( نگه داشتن Ctrl و کلیک باعث کوچکنمایی خواهد شد). به اضافه، نگه داشتن کلیک اجازه می دهد تا یک جعبه حول تنها یک قسمت یک عکس (پایین) برای بزرگنمایی (پایین - دومی) می کشد.

http://ubuntuone.com/1O0rt84c4EhZn6mGLAscAd

http://ubuntuone.com/6QQBRwSBUtMgJy09XtiWj7

فراموش نکنید که ابزارها را ترکیب کنید. برای مثال، یک قطعه ی یک عکس را برگزینید، نخست بر روی آن بزرگنمایی کنید، سپس به دنبال ابزار انتخاب تان بروید.

در بخش بعد، ما احتمالا مهمترین بخش گیمپ را بحث می کنیم: لایه ها. ایجاد یک عکس با استفاده از لایه ها به شما اجازه می دهد تا اضافه های غیر ویرانگر به یک عکس بسازید که وقتی در فرمت گیمپ ذخیره می شود، می تواند بعدا مورد ویرایش قرار گیرد.
پایان ص۱۶، پایان بخش سوم

عبارت های جستجو:
آموزش گیمپ، آموزش gimp