انجمن‌های فارسی اوبونتو

لطفاً به انجمن‌ها وارد شده و یا جهت ورود ثبت‌نام نمائید

لطفاً جهت ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمائید

لطفاً هر چه زودتر، اوبونتوی خود را به نگارش ۲۱٫۱۰ ارتقا دهید

نویسنده موضوع: wine-wayland، پیش به سوی وی لند و فراتر از آن!  (دفعات بازدید: 78 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال مشاهده موضوع.

آنلاین mobin1387

  • Sr. Member
  • *
  • ارسال: 315
  • جنسیت : پسر
  • Im like void Linux
    • وب سایت شخصی خودم (نگرد توش هیچی نیست)
wine-wayland، پیش به سوی وی لند و فراتر از آن!
« : 06 شهریور 1400، 07:50 ب‌ظ »
قبل از شروع مطلب: منظور از لینوکس، سیستم عامل گنو با هسته لینوکس هستش

سلام. احتمالا مزایای استفاده از وی لند به جای زورگ به گوشتون خورده. از مزایای استفاده از وی لند به جای زورگ به:

۱- تاخیر کمتر: به دلیل یکپارچگی وی لند، تاخیر ورودی/خروجی و نمایش تصویر کاهش پیدا میکند.
۲- طراحی شده برای رایانه های امروزی: xorg در ابتدا برای کار در شبکه طراحی شده بود و بعدا در رایانه های شخصی رایج شد، برای همین xorg از رابطه کارساز-کارخواه استفاده میکند اما وی لند از همان ابتدا برای رایانه های شخصی امروزی توسعه داده شده و برای همین از امکاناتی پشتیبانی میکنه که در زمان ارائه زورگ رایج نبودند مانند پشتیبانی از چند صفحه نمایشگر.

اشاره میشود و این گوشه ای از مزیت های وی لند نسبت به زورگ است.
یکی از مشکلات بزرگ وی لند، عدم پشتیبانی درست نرم افزار ها و بازی ها از وی لند است.
یکسری برنامه ها هستن که نسخه بومی برای لینوکس دارن اما با استاندارد های جدید نرم افزار های متن باز و آزاد پیش نمیرن (مثل cs:go، L4D2 و ...) و یا نسخه بومی برای لینوکس ندارن. برای این دسته از برنامه ها من به شما راه حل ارائه میکنم : Wine-Wayland
wine که محضر حضور همگی هستش، یک لایه سازگاری برای برنامه های مایکروسافت ویندوز که از لحاظ دودویی با سیستم عامل های شبه یونیکسی سازگار باشن. حالا یک بنده خدایی اومده و با اضافه کردن dxvk و سازگار کردن اون با Wayland به این نتیجه رسیده.
توضیحات اضافه اینجا به پایان می رسه و میریم سراغ نکات، پیشنیاز ها و چگونگی نصب.
نکته اول: این نسخه از واین در حالت آزمایشی است. ممکن است بازی شما با این سامانه تداخل داشته باشد.
نکته دوم: صفحه این پروژه در گیت هاب : https://github.com/varmd/wine-wayland
نکته سوم: ممنون میشم در صورتی که بازی خودتون رو بررسی کردید، نتیجه رو به توسعه دهنده اطلاع بدید (در صفحه مشکلات این پروژه در گیت هاب-البته در صورتی که قبلا ثبت نشده باشه)
نکته چهارم: برای استفاده از fsr حتما به https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityfx-super-resolution#Details سر بزنید تا از سازگاری کارت گرافیک خود با fsr مطمئن شوید
نکته پنجم: استفاده از fsync، به هسته وصله شده با futex نیاز دارد (هسته اکثر توزیع ها فاقد این وصله هستند)
پیش نیاز ها:
۱- یک توزیع بر پایه آرچ لینوکس (البته میتوان با دریافت وصله های مربوط به wine-wayland از صفحه پروژه و همگردانی واین با این وصله ها wine-wayland را برروی هر توزیعی استفاه کرد ولی راه اصولی و از پیش تنظیم شده آن استفاده از pacman و makepkg است)
۲- بسته base-devel برای همگردانی در رایانه (برای توزیع های برپایه آرچ)
۳- یک کارت گرافیک با پشتیبانی از vulkan (ترجیحا amd یا intel، انویدیا بررسی نشده است.)
۴- گرداننده آزاد Mesa نسخه ۲۱ به بالا
۵- میزکار های برپایه Weston و Wlroots (گنوم بررسی نشده است)
۶- پشتیبانی از SDL و Faudio
۷- پشتیبانی کارت گرافیک از AMD FSR (اختیاری)
۸- هسته وصله شده با futex (اختیاری)
wine-wayland به صورت زیر در توزیع های مبتنی بر آرچ لینوکس نصب میگردد
۱- رفتن به نگارش های منتشر شده توسط پروژه در صفحه پروژه
۲- دریافت کتابخانه های لازم با پسوند .pkg.tar.zst (wineland و کتابخانه های ۳۲ بیتی اختیاری هستند.
۳- نصب آنها باpacman -U *wine-wayland*pkg*۴- تمام!
wine-wayland به صورت زیر در توزیع های مبتنی بر آرچ لینوکس همگردانی و نصب میگردد
...
این مطلب ادامه دارد و هنوز تکمیل نشده است
« آخرین ویرایش: 07 شهریور 1400، 12:15 ب‌ظ توسط mobin1387 »
کاری ندارم که سیستم عامل گنو درسته یا لینوکس یا گنو/لینوکس ولی خداوکیلی تمام مشکلات نرم افزار های آزاد الآن فقط اسم گذاریه؟ :/