انجمن‌های فارسی اوبونتو

جامعه کاربران => هنر و طراحی => نویسنده: محمد باقر اهتمام در 30 مهر 1386، 10:56 ب‌ظ

عنوان: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 30 مهر 1386، 10:56 ب‌ظ
در این تاپیک اخبار مربوط به دنیای سه بعدی اوپن سورس قرار می گیره .  ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 30 مهر 1386، 11:04 ب‌ظ
اخبار شماره 1:
Blender & luxrender
luxrender یک موتور رندرسازی اوپن سورس است که جدیدا به دنیای اوپن سورس معرفی شده است . عکس هایی که با این موتور رندر می شوند نور انها بر اساس قانون های فیزیک بسیار پیچیده محاسبه می شود و به همین دلیل عکس هایی با واقعیت بیشتر تولید می شود مانند عکس زید که با این موتور و بلندر تولید شده است .
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/10/lux1.jpg)

در حال حاضر برنامه نویسان این موتور در حال هماهنگ سازی هر چه بیشتر این موتور و بلندر هستند تا همانند موتور YafRay کاربر بتوانند از ان به عنوان یک external render استفاده کنند . همچنین بسته های قابل نصب این موتور برای لینوکس و مک و ویندوز موجود است . برای اطلاعات بیشتر می توانید از سایت رسمی ان در ادرس http://www.luxrender2.org/  دیدن کنید و در صورتی که مایلید در کارهای خود از این موتور استفاده کنید این اموزش را بخوانید http://www.luxrender2.org/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=81  .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمدرضا بوذری در 30 مهر 1386، 11:08 ب‌ظ
باورم نمیشه واقعا این کامپیوتریه ؟!  :o
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 30 مهر 1386، 11:30 ب‌ظ
اخبار شماره 2:
ویندوز کوچک دنیای بی مرز

چند وقت پیش گروهی از کاربران ویندوز 32 bit به برنامه نویسان بلندر اطلاع دادند که یک باگ وحشتناک که در کارهای بزرگ خود را نشان می دهد در بلندر وجود دارد و ان این است که انها نمی توانند از مقدار رم بیش از 1.5 گیگابایت استفاده کنند و این برای کاربران بلندر که از رم هایی در حدود 4 گیگابایت استفاده می کنند مثل یک کابوس می ماند . در این فیلم اموزشی mpan3 نشان می دهد که این مشکل نه تنها از بلندر نیست بلکه از طراحی ویندوز است که نمی گذارد برنامه از 1.5 گیگابایت بیشتر استفاده کنند برای دیدن این فیلم به ادرس زیر بروید .
http://mpan3.homeip.net/?blendermemory
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 30 مهر 1386، 11:39 ب‌ظ
باورم نمیشه واقعا این کامپیوتریه ؟!  :o
لطفا بلندر رو دست کم نگیرید اینارو نگاه کنید و بعد به واقعیت شک کنید .
http://yafray.org/sec/8/common/show_img.php?file=129_Zsolt.jpg
http://yafray.org/sec/8/common/show_img.php?file=138_SimonKindler.jpg
http://yafray.org/sec/8/common/show_img.php?file=127_MrCocky.jpg
http://yafray.org/sec/8/common/show_img.php?file=25_hannibar.jpg
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Mehdi در 01 آبان 1386، 12:16 ق‌ظ
 :)
عجب کار جالبی. به نظر من ما باید خیلی کار کنیم در معرفی قابلیتهای نرم‌افزارهای متن‌باز! هیچ چیز به اندازه معرفی این قابلیتها و پتانسیلها نمیتونه کاربران رو جذب کنه... خیلی از افراد جامعه متاسفانه تصورشون اینه که متن‌باز و نرم‌افزارهای آزاد و رایگان نمیتونن امکانات و قابلیتهای خوبی داشته باشند...
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: سید مهدی در 01 آبان 1386، 12:17 ق‌ظ
مطمئن هستید این تصاویر عکس نیستند ؟؟؟؟؟ :o
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: amin در 01 آبان 1386، 12:52 ق‌ظ
جدا اینا عکسن یا نه ! با بلندر کار کردن ؟ ???
فوق العاده است
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 01 آبان 1386، 08:22 ق‌ظ
عکس اول کا کار بلندر و موتور رندر LUXRENDER بود اون بقیه عکس ها هم کار بلندر و موتور رندر YafRay بود . برای مثال اون ماشین توی ساحل طرف فقط ماشین رو ساخته و با ساحل ترکیب کرده . برای اطلاعات بیشتر کافیه سری به گالری بلندر بزنید . کلا اوپن سورس چیزایی که تولید می کنه خیلی باحاله
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: سعید زبردست در 01 آبان 1386، 12:04 ب‌ظ
 :o :o

واقعا عکس ها غیر قابل باور بودن. عالیه عالی

مرسی بابت اخبار ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمدرضا بوذری در 01 آبان 1386، 02:54 ب‌ظ
باورم نمیشه واقعا این کامپیوتریه ؟!  :o
لطفا بلندر رو دست کم نگیرید

ما که دست کم نگرفتیم  ;D ... من همیشه نرم افزار های اپن سورس رو قبول داشتم دارم و خواهم داشت !!! فقط خیلی شگفت زده شدم از دیدن اون عکس ها  8)

حالا ویندوزیا برن با مایاشون حال کنن  :D
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: ناربه در 01 آبان 1386، 03:34 ب‌ظ
 ](*,) ](*,) خيلي باحاله
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 01 آبان 1386، 03:48 ب‌ظ
اخبار شماره 3 :
peach دومین انیمیشن ازاد
(http://www.blender3d.org/e-shop/images/200/peachdvd.png)
کم کم حال و هوای رسیدن دومین انیمیشن ازاد بگوش می رسد . شاید برای شما انیمیشن ازاد واژه ای جدید یا عجیب باشد . انیمیشن ازاد هم تا حدودی معنی همان نرم افزار ازاد را می دهد یعنی انیمیشنی که سورس ها ان در دسترس باشند این سورس ها می توانند تکه فیلم ها یا عکس ها و تکسچر ها و صداهای بکار رفته در فیلم باشند . اولین انیمیشن ازاد با نام elephant dreams نیز همینگونه منتشر شد این انیمیشن ها بیشتر از اینکه شما را سرگم کنند برای شما یک کلاس اموزشی درست می کنند . گروهی از بهترین طراحان و انیمیشن سازان از طریق موسسه بلندر در حال ساخت دومین انیمیشن هستند که در حال حاضر می توانید در فروشگاه بلندر انرا خریداری کنید  .
http://www.blender3d.org/e-shop/product_info.php?products_id=97
(http://peach.blender.org/wp-content/uploads/peach_team1.jpg)

 .
(http://peach.blender.org/wp-content/uploads/sacha_draws.jpg)

نکته جالب درباره این انیمیشن این است که از قبل پیش فروش شده است.


(http://peach.blender.org/wp-content/uploads/peach-sketch1.jpg)

و این هم تیم ساخت این فیلم .

Sacha “Sago” Goedegebure (Netherlands)

Director
- Concept, story, screenplay
- Character design and direction


Andy Goralczyk (Germany)

Art director
- Shading, lighting, compositing
- Graphics design (web, dvd)


Enrico “EnV” Valenza (Italy)

Lead Artist
- Lead Textures and Environment design
- Modeling


Nathan “Cessen” Vegdahl (USA)

Lead Artist
- Character rigging and deformation setups


William Reynish (Denmark)

Lead Artist
- Animation, … (t.b.a.)


Brecht van Lommel (Belgium)

Technical Director
- 3D tools and rendering development
- Bug fixes


Campbell “Ideasman42″ Barton (Australia)

Technical Director
- Studio Pipeline & support
- Scripting, tools, bug fixes


Ton Roosendaal (Netherlands)

Producer
- Project realization, finances, planning
- Software development, scheduling
و این هم کارهایی که برای ماه اگوست 2007 باید انجام می شد
SVN Branches

    * We will make a Peach Branch, which not only has our own development, but it will actively sync with the other cool branches and kept compatible with trunk.


Modeling

    * Current BMesh project could be valuable, but is not a requirement or bottleneck for Peach. If we want to use it, it would mean having the full modifier stack features working…

    * Model tool needed: the inverse of “rip”, a quick method to merge/snap vertices.

    * Crazy Space editing… probably not possible for lattices.


Landscape, Plants, Trees...

    * Sculpting (multires) might be used here, especially for closups of trees. We could use better modifier stack integration for it. Luckily the characters are not going to be sculpted!

    * Convert curve -> mesh, with proper UV coords


User Interface, general features

    * 3D widget could allow custom alignment; an option that stores and keeps a previously indicated alignment (like to a face or normal or edge)

    * The big interface recode project (tools/event refactor) is not required for Peach. If the work happens during the project, it can be in trunk even, and we keep our branch running fine.

    * More image editing tools in Blender would be nice… like 3d view corrected painting

    * Simple but fun and useful idea: use a ColorBand for defining weightpaint ranges

Sequencer

    * Sound: fix scrub and sequence editing
    * Mirror: flipping images or movies on x and y axis.
    * Update: updates selected images or movies.


Animation

    * Mesh deformation (with harmonics) would be nice… feasible?

    * Shape key editor issues… better control, using strips for it?

    * NLA editor overhaul, with shape key editing?

    * Have multiple Objects draw in 1 IpoWindow

    * The “everything should be animatable” axiom…

    * Armature Proxy needs review and some fixes, especially for linked groups with proxies.


Particle system

    * Hair combing and grooming tools. Currently being worked on by Janne Karhu (Jahka). Brecht will help reviewing.


Render & Material

    * Fur rendering… should allow nearly unlimited hairs, and should be much faster (1 shade per hair-vertex?)

    * Rendering of complex environments (fur, leaves, forest, …), might imply using bucketing, or disk caches for geometry.

    * The famous HDR anti-alising problem (extreme ranges can alias badly)… we might need to test rendering 4k images without OSA, then do the composite pipeline, and then clip color, and then filter down to 2k.

    * Images for textures: use mipmaps cache (disk), tile based cache?

    * Explore volumetric lighting; like for moist or dusty outdoor forest scenery.

    * Sunlight with shadowbuffers?

    * Soft shadow!

    * If needed, allow to split renders over multiple systems (sharing disk caches).

    * Get compositor 4k friendly… tile based?

عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: mtux در 01 آبان 1386، 09:05 ب‌ظ
خیلی باحال بود!
هم اخبار، هم بلندر
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 03 آبان 1386، 12:19 ق‌ظ
اخبار شماره 4 :
مصاحبه با Bassam Kurdali کارگردان فیلم elephants dream اولین انیمیشن ازاد ساخته شده با بلندر
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/02/bassam00.jpg)

اسم من Bassam Kurdali اسن و شما حتما می دانید که من کارگردان چه فیلمی هستم . من یکی از کاربران بلندر هستم و بلندر را از نسخه 2.2 شروع کرده ام

نظرت درباره اوپن سورس چیه و از چه زمانی با ابزارهای اوپن سورس کار کردی ؟
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/02/bassam04.jpg)
اولین باری که من با اوپن سورس کار کردم بر می گرده به سال 1994 وقتی که بر روی بعضی از یونیکس ها کار می کردم که استادم به من گفت لینوکس را در خانه نصب کنم تا ببینم می توانم نرم افزارها را بر روی ان اجرا کنم یا نه اون موقع من slackware را نصب کردم و این اغاز راه من در کار با اوپن سورس بود .و از این سال بود که من چیزهایی بسیاری از اوپن سورس اموختم و بسیار بهش علاقه مند شدم . من خیلی دوست داشتم تا اکثر کارهام رو با ابزارهای اوپن سورس انجام دهم برای همین دنبال یک محیط برای کارهای سه بعدی بودم اما در اون زمان چیزه بدر بخوری پیدا نمی شد بنابراین من بلندر را انتخاب کردم البته بلندر در ان زمان اوپن سورس نبود اما می شد انرا بر روی سکوهای اوپن سورس مثل لینوکس اجرا کرد

ویزگی های خوبی که در بلندر دیدی چی بود ؟
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/02/bassam02.jpg)

اولین ویژگی که من خیلی از ان خوشم امد قدرت برنامه در ساخت انیمیشن و همینطور sub-division surfaces بود. این دو چیز خوب بود که در ان موقع برای شروع کار انیمیشن و مدل سازی برای من کافی بود.البته مهارت من در زمینه سه بعدی زیاد نبود و بلندر نیز به سرعت رشد می کرد و تا می خواستی یک ویژگی را یادبگیری سریع ویژگی دیگری اضاف می شد که کار یادگیری را سخت می کرد .

به نظرت بلندر چه ابزارهایی رو فراموش کرده در خودش جای بده ؟
خوب این یک سوال کلی هست میشه گفت بلندر خیلی چیزا رو از نظر مردم فراموش کرده
......بقیه متن به دلیل تخصصی بودن حذف شده................
برای کارهایی که انجام می دی از چه ابزارهایی در کنار بلندر استفاده می کنی ؟

خوب من از inkscape‌برای بعضی از texture‌ها که با vector فرمت ها بهتر عمل می کنند استفاده می کنم . از گیمپ نیز برای ساخت و رنگ امیزی تکسچر ها استفاده می کنم از avidemux نیز برای کارهای ویدیویی استفاده می کنم البته از بلندر برای این کار هم استفاده می کنم و در برخی موارد هم از Cinelerra و Kino در کل باید بگم من برای کارهایی که می خوام انجام بدم زیاد دنبال برنامه های اوپن سورسی می گردم

کدامش رو بیشتر دوست داری (a)Modelling (b) Animation (c) Compositing (d) Rendering (e) Rigging (f) Game-Engine?

به طور خاص ساخت بازی (game-engine) اما من فکر می کنم تمام اینها به هم ربط دارن . بخاطر اینکه وقتی شما می خواهید یک انیمیشن بسازید نیاز به مدل دارید پس مدل سازی (modeling) هم مهمه همچنین برای ارایه کار باید اون رو رندر (render) کرد پس رندر سازی هم با دو گزینه قبلی ربط پیدا می کنه .و همینطور مدل های انیمیشن های شما نیاز به rig دارند . البته بعضی از انها از بقیه هیجان انگیز ترند برای مثال مدل سازی بسیار هیجان انگیز است و همینطور انیمیشن سازی

چه نصیحتی برای کسانی داری که تازه می خواهند بلندر را یاد بگیرند؟
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/02/bassam05.jpg)

اینکه کاربران بلندر باید تلاش کنند و هیچ وقت دست از تلاش برای یادگیری برندارند حجم برنامه 8 مگابایت است و محدود اما وقتی شما وارد این محیط می شود دیگر هیچ حد و مرزی ندارد بنابراین نه ایده ها و نه محیط تمام می شوند . البته بعضی از چیزها در محیط سه بعدی یادگیریشان سخت است مثل rigging اما باید تلاش کرد و یادگرفت.

میشه کمی درباره کارهایی که انجام دادی و انجام می دی و قراره انجام بدی صحبت کنی ؟
پروژه Elephants dream بسیار پروزه جالب و خاطره انگیزی برای من بود و هیچ وقت ان صمیمیتی که بین اعضای گروه که همگی اوپن سورسی بودند یادم نمی رود . در حال حاضر دو ماه است که بر روی فیلم Plumiferos کار می کنم که این فیلم نیز تماما با ابزارهای اوپن سورس در Studio Manos Digitales در ارژانتین کار می کنم . بعد از اینکه برگردم ممکنه به پیشنهادهایی که بهم شده فکر کنم و شاید هم برای خودم کار کنم و فیلم های کوتاه یا بلند بسازم و رویاهام رو درش قرار بدم .
 ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Sajjad Baroodkoo در 12 آبان 1386، 02:20 ق‌ظ
محمد این تاپیک به روز می شه یا قراره همین جور بمونه ؟

نمی گم خبرها داره قدیمی می شه ها....
اصلا منظورم این نبود

فقط می خوام بدونم که باز هم تو این تاپیک حبر می گذاری یا نه؟
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 12 آبان 1386، 07:02 ق‌ظ
اره  خبر هم می زارم . ولی خداییش دیگه تو یکی می دونی من چقدر سرم شلوغ شده این چند وقته . انشاالله توی همین چند روزه دوباره خبر ها رو می نویسم . ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{اخبار ماه اکتبر 2007}
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 23 آبان 1386، 09:44 ب‌ظ
با سلام .
این ماه اخبار بسیار جدیدی و خوشایندی رخ داد .
-------------------------
(http://www.blender.org/typo3temp/pics/1ec17b287b.jpg)
معمول ترین اخبار که هر ماه اتفاق می افته بخش گالری اصلی سایت بلندر بود که به روز رسانی  شد و اثار مربوط به ماه اکتبر 2007 در ادرس http://www.blender.org/features-gallery/gallery/images/ (http://www.blender.org/features-gallery/gallery/images/)  قرار گرفت که جرات میشه گفت اثار بسیار جالب و شگفت انگیزی هستند و طبق معمول نیز این عکس ها به دو بخش رندر شده توسط موتور رندر داخلی که در ابتدا میاد و موتور رندر خارجی که عکس های مربوط به اون در قسمت پایین صفحه قرار می گیرند .
--------------------------
(http://www.blender3d.org/e-shop/images/200/dvdmockup_candy.png)
این مجموعه اموزشی نیز که توسط تیم بلندر تهیه شده یکی از بهترین مرجع ها برای بجث انیمیشن است . البته این دی وی دی برای افراد حرفه ای تهیه شده و مباحث بسیار پیچیده است و اینکه دی وی دی تحت لیسانس ازاد Creative Commons Attribute  است .
برای اطلاعات دقیق تر هم می تونید به فروشگاه بلندر برید .
http://www.blendernation.com/2007/11/08/blender-open-movie-workshop-dvd-series/ (http://www.blendernation.com/2007/11/08/blender-open-movie-workshop-dvd-series/)
----------------------------------------
(http://www.graphicall.org/builds/images/plumi-big.jpg)
نسخه ای جدید و جالب از بلندر به نام PlumiBlender
تیم Plumiferos  که تیمی بسیار معروف هستند نسخه ای از بلندر را بهیه کرده اند که بسیار جالب شده است و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده . این نسخه همینک برای توزیع های دبیانی نیز اماده است و می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت اصلی http://www.graphicall.org/builds/plumiblender.php (http://www.graphicall.org/builds/plumiblender.php)  و برای دیدن جزئیات و تغییرات به اینجا http://www.plumiferos.com/blogen/?p=14 (http://www.plumiferos.com/blogen/?p=14)   بروید
----------------------------------------------
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2007/10/leopard.thumbnail.jpg)
بلندر و نسخه جدید مکینتاش به نام Mac OS X Leopard
شاید شما هم یکی از کاربران این سیستم عامل باشید و مایلید که بدانید که برای استفاده از بلندر بر روی این نسخه باید بلندر را بروز رسانی کنید یا اینکه باید کارهای دیگری را انجام دهید در این اموزش شما تمام کارهایی را که باید بکنید یاد می گیرید
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=107857 (http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=107857)
------------------------------------
موفق و سربلند باشید
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: سینا در 23 آبان 1386، 11:04 ب‌ظ
به عنوان یکی که قبلاً با 3دی‌اس‌مکس کار کرده واقعاً کف کردم! انیمیشن‌هایی که با اون سیستم تولید می‌شن بیشتر فانتزی هستند. سیستم raytrace روی مکس واقعاً پدر صاحب کامپیوتر رو در میاره و البته آخرش تصویر خیره‌کننده‌ای میده که بازم البته به اندازه این نمونه‌هایی که از نتیجه کار بلندر دیدم واقعی جلوه نمی‌کنن. البته طراحی و کار و ذوق و توانایی طراح هم مطرحه و فقط خود نرم‌افزار نیست. جداً بلندر 8 مگابایته؟!! :o اگه اینطوریه که داره معجزه می‌کنه. تنها برخورد من با بلندر نسخه ویندوزشه که از روی سی‌دی live‌ اوبونتو برداشتم و دیدم. اون موقع داشتم روی یه پروژه با مکس کار می‌کردم و امکان مهاجرت به بلندر تو کوتاه‌مدت نبود. باید الان یه سرکی بهش بزنم، وای بازم دارم وسوسه می‌شم \\:D/ آخه من کارم اینا نیست!
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Arman_gh در 24 آبان 1386، 12:30 ب‌ظ
سلام.نمی دانم چرا آقا محمد این خبر را تا حالا نگذاشتن.تیم بلندر چندی پیش ساخت یک بازی را که مدل سازی آن با بلندر (کاراکترهای انیمیشن peach ) است و موتور آن crysta space اعلام کرد.چرایی به کار نگرفتن از خود موتور بازی بلندر را اینگونه گفته اند که چون هنوز این موتور در سطح بالایی نیست و می خواهند که این بازی در سطح بازی ها بزرگی باشد از موتور crystal space سود می برند.در ضمن قرار است که این بازی تک مرحله باشد (دست کم) و آموزش ساخت مراحل در آن نیز به صورت چندرسانه ای اموزش داده شود.
برای اطلاعات بیشتر
http://www.blender.org/blenderorg/blender-foundation/apricot-open-game/ (http://www.blender.org/blenderorg/blender-foundation/apricot-open-game/)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{دانشگاه غیر رسمی بلندر }
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 24 آبان 1386، 10:10 ب‌ظ
ارمان جان از خبرت ممنون . اونقدر خبر ها زیاد هستند که اگر یک روز دنبل خبر نباشی چند تا خبر از دست می دی و متاسفانه ما هم اینجا چسپیدیم به بلندر انشااله از خبرهای روزهای دیگه به بقیه برنامه ها هم می پردازیم .
---------------------------------------
(http://ocw.tufts.edu/data/images/main_tufts_ocw_blue.jpg)

DR-21 Three-Dimensional Modeling, Animation and Rendering Using Blender 3D Software, Spring 2006

از این به بعد می خوایم هر چند وقت یک بار یک منبع اموزشی را برای شما دوستان عزیز معرفی کنیم .
شاید شما هم تشنه این هستید که بلندر را یادبگیرید اما همیشه از جمله معروف " یادگیری بلندر سخت است و ممکنه در شروع کار به مشکل بخورید "  من با این جمله موافق نیستم و مخالفش هم نیستم اما بیشتر از اینکه موافقش باشم مخالفشم در ابتدا شاید ولی بعدش نه .
یکی از جاهایی که می تونید شانس خودتون رو امتحان کنید تا به عنوان یک کاربر سطح متوسط بلندر قرار بگیرید دانشگاه انلانی است که در مسیر    زیر قرار دارد
:

http://ocw.tufts.edu/Course/28/Learningunits


در این دانشگاه انلاین در 12 جلسه که هر جلسه سر فصل های مربوط به خودش رو داره بلندر را بصورت انلاین به شما یاد می دن . نکته جالب در مورد هر جلسه اینکه یک یا چند فایل اموزشی pdf در کنار فایل های تصویری قرار داده شده تا به عنوان کار عملی (مشق شب :-X)  انجام بدید . این مجموعه اموزشی به بیش از 60 ساعت می رسد .
توجه : تا زمانی که نسخه 2.50 بلندر نیامده تغییرات در محیط و امکانات چندانی برای بلندر روی نخواهد داد پس تا قبل از عرضه نسخه 2.50 این مجموعه قابل استفاده خواهد بود و بعد از ان نیز باید مطابق سازی با نسخه 2.50 صورت گیرد .
امکانات مورد نیاز برای استفاده از مجموعه نیر Real player  و Quick Time و یک pdf reader است .
-------------------------
Real player 10  for ubuntu
http://archive.canonical.com/ubuntu/pool/partner/r/realplay/
------------------------------------------------------------
Quick time
 یکی لینک اینو بزاره توی پست بعدی من پیداش نکردم
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{برنامه نویس ایرانی موتور بازی}
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 03 آذر 1386، 10:45 ب‌ظ
سلام . به نقل از Blendernation
Game Engine Development: 2D Image Filtering, Speedup
  Published by Bart on November 23rd, 2007 in Development

motionblur_render-full.jpgIranian Blender developer Hamed Zaghaghi has been working on some rather cool new functionality for the Blender game engine. Not only did he add 2D image filtering capabilities (like motion blur), he also worked on a patch to speed up the OpenGL display of the game engine.

Hamed writes:

    2D Filters are image filtering, that apply on final render of objects, I implemented some simple 2d filters for blender game engine. New implementation of 2D Filters has some features like enabling or disabling a filter on a specific pass, custom GLSL filters.


http://blender.gameengine.googlepages.com/-------------
افرین بر ایرانی و زنده باد ایران
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Arman_gh در 04 آذر 1386، 08:42 ق‌ظ
زنده باد ایران و ایرانی. :)
از ایشان اطلاعات دیگه ای نیست؟اگه بتوانیم بیاریمش به این انجمن می تونه بخش هنر و طراحی را پررونقتر از پیش کنه.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 04 آذر 1386، 08:52 ق‌ظ
من به ایشون ایمیل زدم که حداقل درباره کاری که انجام دادند توضیحاتی رو در انجمن بدند . امیدوارم قبول کنند . ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: molavy در 04 آذر 1386، 09:48 ق‌ظ
براي من تصاوير اين لينكي كه معرفي كرديد نمي آد
 :(
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Arman_gh در 13 آذر 1386، 05:32 ب‌ظ
وای برید و اینجا را ببینید که چه کردند عجب rigی کردند بابا.(اگر اینترنت dial-up هم هست اشکالی نداره حجم زیاد نیست فقط باید پخش کننده فلش نصب باشه)
http://peach.blender.org/index.php/animation/#more-164
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 13 آذر 1386، 06:59 ب‌ظ
 :o  خیلی جالب بود . پس این peach دیگه کم کم باید با این اوصاف اماده بشه .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{گالری سایت بلندر بروز شد .}
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 19 آذر 1386، 09:46 ب‌ظ
خوب طبق معمول گالری بلندر به روز شد . ایندفعه قبلا از نگاه کردن به عکس ها یک قابلمه بزارید رو سرتون تا شاخ در نیارید انشاالله دعای خیر شما بدرقه برادران بلندر باشه .

خوب اولین عکس برتر با نام دختر جوان ساخته شده توسط بلندر و موتور رندر داخلی بلندر ( :o ](*,))

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/039cd35145.jpg)

عکس بعدی با نام وقت صبحانه است ساخته شده توسط بلندر و موتور خارجی Indigo 

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/b192b7ddf8.jpg)

عکس بعدی با نام مادر بد ساخته شده توسط بلندر و موتور رندر خارجی Yafray

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/e22d6f99c7.jpg)

برای دیدن صفحه اصلی گاری http://www.blender.org/features-gallery/gallery/images/  و دیدن ارشیو ماهانه به http://www.blender.org/features-gallery/gallery/archive/ برید .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمدرضا بوذری در 19 آذر 1386، 10:54 ب‌ظ
من که با دیدن این تصاویر قلبم گرفت شما رو نمیدونم  ;D واقعا تصاویر مبهوت کننده‌ای هستن  :o
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: amin در 19 آذر 1386، 11:44 ب‌ظ
فوق العاده است  :o
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{با makehuman دوستانتان را سه بعدی کنید }
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 27 آذر 1386، 04:54 ب‌ظ
MakeHuman
ساخت بدن انسان
طبقه بندی :2-برنامه های سه بعدی و مهندسی
معرفی کننده : محمد باقر اهتمام (Sniper)
(http://www.dedalo-3d.com/images/logo.png)
یکی از دغدغه های گرافیست های که سه بعدی کار می کنند این است که چگونه در نرم افزارهای سه بعدی ساز شخصیت هایی انسانی بسازنند بگونه ای که طبیعی جلوه کند . ساخت این
شخصیت ها به خود خود بسیار سخت است و نیاز به تجربه بسیار زیادی دارد حتی در برنامه هایی همچون مایا یا بلندر .
makehuman برنامه ای است که به شما این امکان را می دهد تا با دردسر بسیار کمتری و کنترل زیاد روی شخصیت کار کنید . از خصوصیات این برنامه خروجی بسیار واقعی ان است :
چند نمونه از خروجی این برنامه :
[(http://www.dedalo-3d.com/lab/makehuman_fighter02.jpg)

(http://www.dedalo-3d.com/lab/makehuman_oldman.jpg)
مجوز این برنامه تحت gpl است و سورس ان برای لینوکس قابل دریافت است .
تصاویری از محیط برنامه :
(http://img4.imagebanana.com/img/ht6ly3dh/mhposeyoga1.png)
خروجی این برنامه obj است و به راحتی می توان انرا وارد بلندر کرد حتی در خود مستندات برنامه نیز از بلندر در کنار این برنامه استفاده شده است .
برای نصب برنامه ابتدا باید برنامه زیر نصب باشد : (برای رندر کردن)
http://www.aqsis.org/xoops/modules/mydownloads/سپس سورس برنامه را از لینک زیر دریافت کنید :

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=150931&package_id=168385&release_id=560648
یا :
http://www.dedalo-3d.com/download.php
و یک راهنمای کوچک برای کار با برنامه :
http://www.dedalo-3d.com/docs/articles/07_12_03_091quickstart.pdf
این برنامه هنوز به نسخه 1 نرسیده است و ممکن است بعضی از ایکون های استفاده شده نا مفهوم باشد .
سایت سازنده :
http://www.dedalo-3d.com/
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{گالری ماه دسامبر 2007 بلندر }
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 18 دی 1386، 09:57 ب‌ظ
خوب بالاخره سال 2007 هم تموم شد . در واقع باید گفت سال 2007 یکی از سالهای خوب برای بلندر بود . به هر حال اخرین گالری سال 2007 رو می بینیم و میریم به سراغ سال 2008
گالری اخر سال حال و هوای دیگه ای داره و خیلی زیبا کار شده . می تونید از اینجا ببینید :

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/774eb706b4.jpg)

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/9fe31275f2.jpg)

(http://www.blender.org/typo3temp/pics/e917b1111e.jpg)

خوب دیگه سال خوب با بلندر داشته باشید
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{بلندر ایران قربانی فلیترها }
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 12 فروردین 1387، 11:02 ب‌ظ
این اولین باری نیست که چیزی بی خودی بسته میشه . ولی دیگه وقتی بعضی چیزها فیلتر میشن واقعا زور داره : کافی یک نگاهی به پست زیر بندازید :
http://www.blendernation.com/2008/03/31/persian-blender-community-iran/#comment-280597
درسته blender.ir هست ولی این سایت انگاری فعالیت محدودتری داره ؟ با وجود این بدون شک با این وضع بلندر در ایران ضربه سنگینی خواهد خورد
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: کسری کشاورز در 13 فروردین 1387، 04:33 ب‌ظ
شما از چه ISP استفاده می‌کنید.
برای من فیلتر نیست! \\:D/
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: kinglet در 24 فروردین 1387، 11:54 ب‌ظ
OMG! نمیدونستم تو دنیای OpenSource هم چنین نرم‌افزارهای غولی در زمینه انیمیشن و تصاویر ۳بعدی باشه  :o
عنوان: بلندر و وردپرس و فراخوان کاربران ایرانی بلندر
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 07 اردیبهشت 1387، 03:13 ب‌ظ
http://www.blender.ir/topics/1387/02/07/24#comment-8 (http://www.blender.ir/topics/1387/02/07/24#comment-8)

اگر بازی با بلندر ساخته اید و می خواهید اطلاعات بازی رو بصورت انلاین به وردپرس بفرستید مطالب بالا رو بخونید . در ضمن کسایی که با نرم افزار بلندر کار می کنند  به صفحه زیر برند و اطلاعاتشون رو ارسال کنند تا یک انجمن بلندر کاران ایرانی بسازیم . :wink:
اینجا (http://www.blender.ir/%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: مهدی پیشگوی در 07 اردیبهشت 1387، 05:06 ب‌ظ
من که رفتم ثبت نام کنم
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: sudotux در 31 اردیبهشت 1387، 04:29 ب‌ظ
Blender 2.46 منتشر شد !
نسخه جدید نرم افزار بلندر بعد از ۸ ماه منتشر شد. امکانات و ویژگی های جدیدی در این نسخه اضافه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک (http://www.blender.org/development/release-logs/blender-246/) مراجعه کنید.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Rain_Wolf در 18 خرداد 1387، 01:01 ب‌ظ
با سلام.
دوستان من با مايا خيلي كار كردم ولي از اين blender چيزي نمي دونم. يه راهنما يا كتاب خوب معرفي كنيد لطفا. :) ;)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: alisanie در 18 خرداد 1387، 02:13 ب‌ظ
http://forums.cgsociety.org/forumdisplay.php?f=121

برای دیدن کارهای سه بعدی بیشتر(همه نوع سافتوری)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: snake در 26 امرداد 1387، 03:45 ب‌ظ
سلام
دنیای سه بعدی realstic تنها موردی بود که طراحان نرم افزار ویندوزی بهش می بالیدن خداروشکر که این مورد هم داره ذره ذره حل می شه.

موفق باشید.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: کنجکاو! در 27 امرداد 1387، 12:02 ب‌ظ
اینترفیس و کنترلش یه ذره سخته. تری دی مکس و مایا یه جورایی مثل هم هستن و از این لحاظ فردی که قبلاْ با یک کدومشون کار میکرده و حالا می خواد بره سراغ اون یکی دیگه کارش زیاد سخت نیست. ولی بلند به کلی فرق می کنه!
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: ناربه در 27 امرداد 1387، 01:59 ب‌ظ
اینترفیس و کنترلش یه ذره سخته. تری دی مکس و مایا یه جورایی مثل هم هستن و از این لحاظ فردی که قبلاْ با یک کدومشون کار میکرده و حالا می خواد بره سراغ اون یکی دیگه کارش زیاد سخت نیست. ولی بلند به کلی فرق می کنه!

من هم با 3DS Max مشکل اینترفیس ندارم. ولی هر چی تلاش کردم که بتونم با Blender  کار کنم نشد.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 27 امرداد 1387، 05:56 ب‌ظ
البته من برعکس شما هستم . یعنی هیچ رقمه نتونستم با اینترفیس تردی مکس کنار بیام البته خیلی وقته باهاش کار نمی کنم ولی مایا رو بیشتر دوست دارم تا تردی مکس . اما کشته و مرده محیط بلندر هستم وقتی باهاش مثلا یک مدل رو می سازم انگار دارم خمیر بازی می کنم انکشتام روی سه تا کلید G,R,S هست دیگه خیلی بخوام دستامو جابجا کنم می و w ولی توی تردی مکس همش باید ماوس رو برم توی اون منو بعد روی اون دکمه اونوقته که سرگیجه می گیرم البته این ممکنه بخاطر این باشه که زیاد با محیط بلندر کار دارم و اون محیطا برام کسل کننده هست.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: taher1983 در 27 اسفند 1387، 01:32 ب‌ظ
فک نمیکردم بلندر تا این حذ قدرت داشته باشه منو که متحول کرد.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: sahama در 27 امرداد 1388، 01:01 ب‌ظ
نمی دونم محمد باقر اهتمام سربازیش تموم نشده؟
این قسمت بد جوری داره خاک می خوره
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 31 امرداد 1388، 10:12 ب‌ظ
سلام . سلام . سلام . بعد از 4 ماه و اندی بلاخره ما اومدیم مرخصی .
---------
یکی از بهترین خبرها این بود که کتاب Blender Basics- 3rd Edition نسخه 3  رایگان برای دانلود آماده شده . نکته جالبش اینجاست کاملا بهینه سازی شده برای 2.49 است .
(http://www.cdschools.org/54223045235521/lib/54223045235521/WebImage2.jpg)

http://www.cdschools.org/54223045235521/blank/browse.asp?A=383&BMDRN=2000&BCOB=0&C=55205 (http://www.cdschools.org/54223045235521/blank/browse.asp?A=383&BMDRN=2000&BCOB=0&C=55205)
----

جذابتر هم این است که دوست خوب و عزیزمون آقای مهدی عباسی گودرزی یک سری مستندات برای بلندر آماده کرده و هر چند روز آپدیت میکنه که در آدرس blender.bloghaa.com قابل دریافت هست البته فکر می کنم ترجمه فارسی کتاب بالا باشه کارش عالیه و جای تقدیر داره یادتون نره واسش کامنت بزارید.
-----------
کتاب های جدیدی که وارد بازار شدن یکیش واقعا برای مبتدی ها خیلی مهم بود . کتاب Blender for Dummies . من این کتاب رو دارم و بنظرم برای شروع بلندر منبع بسیار بسیار خوبی هست چنانچه به فایل های این کتاب برای تمرینها نیاز دارید به سایت http://www.blenderbasics.com/  مراجعه کنید و دریافت کنید متاسفانه به دلیل آزاد نبودن کتاب لینک دانلود رو نمی زارم . :P
-------
(http://storage.conduit.com/69/113/CT1135069/Images/633248806724956250.gif)
داشتن یک تولبار بسیار خوب توی مرورگر وب که اطلاعاتی زیادی درباره بلندر مثل لیست سایت های مرتبط با بلندر ، آموزش های دسته بنده شده و ... خیلی می تونه مفید باشد پس همین الان نصبش کنید.

http://blendernewbies.communitytoolbars.com/
------------------
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 31 امرداد 1388، 10:31 ب‌ظ
(http://www.davidrevoy.com/temp/durian-presskit/img/durian-presale491x137.jpg)

پروژه دوریان Durian
 دوریان چهارمین محصول متن باز بنیاد بلندر و سومین فیلم این بنیاد است . دوریان نام یک میوه آسیایی زشت و بد بو اما خوشمزه است .
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Durio_kutej_F_070203_ime.jpg)

کیفیت این فیلم با تمام آنچه که قبلا دیده اید متفاوت است و قدرت بالا و توانایی ساخت فیلم های با کیفیت با بلندر را نشان می دهد. این فیلم با بلندر نسخه 2.5 ساخته می شود و از همین حالا دی وی دی ها آن پیش فروش می شود برای خرید به این لینک مراجعه کنید :  http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=120 (http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=120)
این فیلم یک فیلم فانتزی است .
برای ساخت این پروژه از Blender , Gimp , Inkscape , Mypaint , Krita , Python ,openEXR , Svn
در این پروژه 12 نفر بطور اختصاصی با حمایت جامعه بلندر همکاری می کنند.
نویسنده این فیلم Martin Lodewijk از هلند و کارگردان Colin Levy از آمریکا است . از بارزترین شرکت کننده گان در این پروژه می توان به Ton Roosendaal نام برد.
(http://durian.blender.org/wp-content/uploads/2009/07/presale-banner-hory1.jpg)

http://durian.blender.org/
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Freeman در 01 شهریور 1388، 02:45 ق‌ظ
چه عجب شما اومدی مرخصی  :o این بخش روشن شد  ;D

ممنون بابت خبرهات

موفق باشی
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 دی 1388، 01:47 ق‌ظ
خوب سلام بالاخره سربازی ما هم تموم شد ما ما از کردستان به شیراز اومدیم به افتخار خودم یک کف مرتب بزنید  \\:D/
----------------
اما بلندر نسخه 2.5 .
(http://www.blender.org/typo3temp/pics/c3689bd090.jpg)
خوب سیکل ارائه بلندر 2.5 این هست که نسخه های 2.5 رو برای تست ارائه کننند تا به نسخه 2.6 برسند :
(http://www.blender.org/typo3temp/pics/f81644ed58.jpg)
اکیدا توصیه می کنم اگر می خواهید این نسخه رو تست کنید از نسخه Blender Alpha 2.5 که در خود سایت بلندر گذاشته استفاده نکنید چون دارای کمترین امکانات هست برای اطلاعات بیشتر این مقاله رو بخوانید: http://vertex4d.blogspot.com/2010/01/background-image-25-aplha.html
این رو هم بدونید که اگر می خواهید کارهایتان را با این نسخه انجام بدهید بزرگترین اشتباه رو کردید چون هنوز هیچ چیز کامل نیست و خوب . مهمترین اتفاق برای بلندر فعلا در این نسخه بهبود یافتن محیط کاربری است که با اهداف سرعت بالا ، راحتی بیشتر و داشتن قدرت محیط قبلی ساخته شده است . نسخه 2.6 یک انقلاب است مطمئن باشید توجه زیادی بهش خواهد شد.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس{به بلندر رای دهیم }
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 بهمن 1388، 01:05 ق‌ظ
به لینک زیر برید :
http://cgenie.com/survey/index.php?sid=47628&newtest=Y?=en
خوب حالا برنامه مورد نظرتون رو انتخاب کنید مثلا بلندر و به سوالات پاسخ بدید ؟ این آماری برای بزرگترین نرم افزارهای سه بعدی و VFX برای سال 2010 خواهد بود. زنده باد Blender Foundation .  جالب بدونید بلندر در سال 2009 جزء 10 برنامه تولید انیمیشن های دو و سه بعدی بوده.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: taher1983 در 21 اسفند 1388، 01:22 ب‌ظ
نقل‌قول
جالب بدونید بلندر در سال 2009 جزء 10 برنامه تولید انیمیشن های دو و سه بعدی بود
مگه چند برنامه مطرح وجود داره که بلندر  جزو 10 تاشون بوده !
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 اسفند 1388، 03:12 ب‌ظ
برنامه که زیاده از زیاده هم زیاد تره  :D فکنم یک دوجینش فقط توی adobe هست چند جین هم توی اتودسک . ولی به مجله  انیمیشن  نگاهی بکن :
http://www.animationmagazine.net/article/9386 (http://www.animationmagazine.net/article/9386)
اصلا بهتره اصل ماجرا رو با نمودار و اینکه بلندر با رقیباش کجا جلو هست و کجا عقب افتاده . البته اینا آمارهایی هست که کاربران دادند و فکنم مال سال ۲۰۰۹ باشه :
http://cgenie.com/component/content/article/47-articles/104-cg-community-survey-upgrades-09.html (http://cgenie.com/component/content/article/47-articles/104-cg-community-survey-upgrades-09.html)
فقط به آمارها نگاه کن و  ببین بلندر چه غولی هست :
پوشش نرم افزار در بین کاربران :
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/software_porportion.png)

دریافت نسخه جدید و نسخه جدید چقدر امکانات می ده : بلندر مقام اول
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/1_new_features.png)

هزینه پرداخت برای ارتقا برنامه : طبیعتا بلندر مقام اول رو داره
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/2_good_value.png)

ارائه بیشتری اخبار درباره برنامه : بلندر رتبه دوم
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/3_frequency_of_upgrades.png)

هر ارتقا برنامه نسبت به قبلی دارای بیشتری رفع اشکال باشه : بلندر رتبه دوم
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/4_bug_fixes_before_features.png)

تمرکز کمپانی برای توسعه بیشتری چیزهایی که نیاز هست : بلندر رتبه اول رو داره
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/5_features_first.png)

رابطه کمپانی با کاربران : بلندر رتبه اول
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/6_big_fan_of_company.png)

پشتیبانی از برنامه : بلندر رتبه سوم
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/7_excellent_support.png)

بالاترین رتبه واسه همه چیز از نظر کاربران : بلندر رتبه اول
(http://cgenie.com/images/news/2009/articles/upgrades/9_overall_score.png)
 اینها فقط یک سری از چیزهایی بود که توی لینک بالا بود و برای افرادی که براشون خیلی گرافیک مهم نیست ولی می خوان بدونن بلندر در کجا هست رو گذاشتم که نخوان برن توی سایت بالا و مطالب تخصصی رو بخونن

یادمون باشه که الان توی جامعه کاربری بلندر هم بحث هست و اون هم اینکه با اومدن نسخه ۲٫۶ بلندر امکان خرید بلندر از سوی شرکت های زیادی هست شرکت های معتبر چون واقعا ۲٫۶ قدرتی باورنکردنی با امکاناتی فوق تصور خواهد داشت فقط کافیه یک نسخه به همین نسخه های ۲٫۵ بکنید تا مطلب رو بگیرید . هیچ وقت شرکت هایی مثل اتودسک بیکار نمیشینه تازه اتودسک شانس آورده که بنیاد بلندر گفته بلندر رو برای استودیو های کوچک و نا آکادمی ساختیم وای به حال روزی که بنیاد بلندر به برنامه نویساش بگه بلندر رو برای آکادمی گسترش بدیم اون موقست که باید بقیه برنامه هارو با جارو خاک انداز جمع کننند :D
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: *mahdiar* در 23 تیر 1389، 01:46 ب‌ظ
خدا نکنه پولی بشه اونوقت دیگه هیچ برنامه رایگان سه بعدی نداریم  :'(
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Caesar در 23 تیر 1389، 02:09 ب‌ظ
خدا نکنه پولی بشه اونوقت دیگه هیچ برنامه رایگان سه بعدی نداریم  :'(
رایگان بودنش مهم نیست! آزادیش مهمه!
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: مهدی... در 23 تیر 1389، 02:42 ب‌ظ
رایگان بودنش مهم نیست! آزادیش مهمه!
ایول جمله :دی
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: *mahdiar* در 23 تیر 1389، 05:10 ب‌ظ
آزادیش که از همه مهمتره ولی واسه ما بی پولا قیمت حرف اول و آخر و می زنه  ;D
عنوان: پاسخ به: انتشار نسخه 2.5.3 بلندر
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 01 امرداد 1389، 05:56 ق‌ظ
(http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2010/07/splashflat.png)
سومين نسخه از نسخه هاي ناپايدار بلندر امروز منتشر شد . اين انتشار يكي از مهمترين انتشارهاي نسخه 2.5 خواهد بود . اين نسخه نسخه اي است كه از آن براي ساخت فيلم Sintel استفاده ميشود . مهمترين ويژگي اين نسخه اضافه شدن اسكريپت ها است . از اين پس در پنجره User Prefrences پانلي با نام Add-on‌ قرار خواهد داشت كه با استفاده از آن مي توان ليستي از اسكريپت هاي پركاربرد را فعال كرد.
(http://wiki.blender.org/uploads/thumb/0/02/Addons_splash.jpg/640px-Addons_splash.jpg)
براي ديدن ليستي از اين Add-on‌ها به صفحه زير مراجعه كنيد :
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.5/Py/Scripts/Release_Notes/2.53 (http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.5/Py/Scripts/Release_Notes/2.53)
همچنين اگر شما يك برنامه نويس پايتون هستيد به شما پيشنهاد مي كنيم كه از اين اسكريپت ها براي شروع و يادگيري و در نهايت كمك به بلندر استفاده كنيد.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Caesar در 01 امرداد 1389، 11:50 ق‌ظ
آره،
نمی‌دونید دیشب توی آی‌آر‌سی #blendercoders چه خبر بود!
تبریک به همه!
قبلش هم به خودم!
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: *mahdiar* در 01 امرداد 1389، 10:39 ب‌ظ
من دیروز یه سری زدم ولی دیگه داشتم نا امید می شدم از سال 2007 تا حالا دارن روش کار می کنن آخه ! خیلی خوشحال شدم . از حالا به بعد دیگه وقت documentation شده چون feature ها که کامل شده .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 02 امرداد 1389، 10:08 ق‌ظ
نقل‌قول
از حالا به بعد دیگه وقت documentation شده چون feature ها که کامل شده .
من خودم جز تيم مستندات زبان فارسي بلندر هستم . الان اگر نگاه كنيد زبان فارسي واسه 2.5 تقريبا هرچي توي انگليسي هست  توي فارسي هم هست .اما نظر مستندات نويسان عوض شده براي كمك به بلندر تصميم گرفتند يك كتاب بنويسند آقاي ton rossendal‌يك كتاب واسه 2.6 نوشته كه من الان ترجمش دارم مي كنم و احتمالا تا اوايل برج هفت تموم هست . ويكي خود بلندر هم فكنم حالا حالا ها مستندات 2.6 روش قرار نگيره مگر اينكه برنامه كاري بخواد عوض بشه .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: *mahdiar* در 02 امرداد 1389، 04:17 ب‌ظ
محمد باقر جان خسته نباشید چه جوری میشه کمک کرد ؟ منظورم برای ترجمس .
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 02 امرداد 1389، 05:33 ب‌ظ
چون قبلا توي كتاب گيمپ يك سري مشكلات داشتم بزاريد كمي پروژه رو شخصي جلو ببرم حتما از كمك همگي استفاده خواهم كرد.
عنوان: پاسخ به: اولین بیلد نسخه 2.54 بلندر منتشر شد
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 شهریور 1389، 10:07 ب‌ظ
سلام و تبریک . اولین Build غیر رسمی بلندر نسخه 2.54 بر روی گرافیکال قرار گرفت :
WITH_BF_OPENMP = True
WITH_BF_FFTW3 = True
WITH_BF_GAMEENGINE = True
WITH_BF_OPENEXR = True
WITH_BF_FFMPEG = True
WITH_BF_OPENAL = True
WITH_BF_Jack = True
WITH_BF_SNDFILE = True
WITH_BF_SDL = True
WITH_BF_DDS = True
WITH_BF_BULLET = True
WITH_BF_FREETYPE = True
WITH_BF_COLLADA = False
WITH_BF_PLAYER = False
WITH_BF_RAYOPTIMIZATION = True
WITH_BF_REDCODE = True

نسخه 64 بیتی :
http://www.graphicall.org/builds/builds/showbuild.php?action=show&id=1343 (http://www.graphicall.org/builds/builds/showbuild.php?action=show&id=1343)

نسخه 32 بیتی :
http://www.graphicall.org/builds/builds/showbuild.php?action=show&id=1371 (http://www.graphicall.org/builds/builds/showbuild.php?action=show&id=1371)

هر دوشون برای لوکس رندر بهینه شدند . بنظر من فعلا دست نگه دارید و اینا رو دانلود نکنید چون اولین بیلد هست خیلی از ویژگی ها غیر فعال هستند . فکنم ۴ یا ۵ ماهه دیگه نسخه 2.6 ریلیز بشه.
موفق باشید.
یا حق.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 شهریور 1389، 10:49 ب‌ظ
بلندر بطور رسمی نسخه 2.54 رو در فاصله 10 دقیقه ریلیز کرد ( چقدر اینترنتشون سریعه )
http://blender.ir/posts/نسخه-2-54-بلندر-بطور-رسمی-منتشر-شد/ (http://blender.ir/posts/نسخه-2-54-بلندر-بطور-رسمی-منتشر-شد/)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Caesar در 21 شهریور 1389، 11:09 ب‌ظ
بلندر بطور رسمی نسخه 2.54 رو در فاصله 10 دقیقه ریلیز کرد ( چقدر اینترنتشون سریعه )
http://blender.ir/posts/نسخه-2-54-بلندر-بطور-رسمی-منتشر-شد/ (http://blender.ir/posts/نسخه-2-54-بلندر-بطور-رسمی-منتشر-شد/)
عالیه!
فقط کاش این Mouse Gestures برگرده!
اولا کلی کلاسه خودش!
ثانیا موقعی که با tablet با blender کار کنی چیز خفا به‌درد‌بخوریه!(هر چند با موس یکم تو دست‌و‌پاس!)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 21 شهریور 1389، 11:40 ب‌ظ
اینم splash screen این نسخه . ترکونده
(http://blender.ir/wp-content/uploads/2010/09/2.54splsh.png)
این فیلم دوریان بیاد همه برنامه ها باید کاسه کوزشون رو جمع کنند.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: Caesar در 22 شهریور 1389، 12:56 ق‌ظ
اینم splash screen این نسخه . ترکونده
(http://blender.ir/wp-content/uploads/2010/09/2.54splsh.png)
این فیلم دوریان بیاد همه برنامه ها باید کاسه کوزشون رو جمع کنند.
آره!
این اسپلش کاور خود سینتل هم هست!
تا 15 روز دیگه میاد!
فیلم کامل شده!
فقط دارن صبر می‌کنن برای این که توی روزی که وعده‌داده‌شده بود اکران کنند!
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: taher1983 در 26 شهریور 1389، 12:02 ب‌ظ
اين فيلم ها رو كاملا با بلندر  ميسازن يا اينكه به كمك يكسري تجهيزات سخت افزاري اين كار رو انجام ميدن؟
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 27 شهریور 1389، 12:26 ق‌ظ
نقل‌قول
اين فيلم ها رو كاملا با بلندر  ميسازن يا اينكه به كمك يكسري تجهيزات سخت افزاري اين كار رو انجام ميدن؟
مسلما نمیشه فقط با بلندر تولید کرد .
خودشون می گن:
نقل‌قول
Software Proficiency:

The primary programs for the project will be Blender for 3D (modeling, sculpting, animation, rendering, compositing, video editing) and GIMP or Inkscape for 2D, in a Linux environment. Additional open source software will be decided on at a later date. Aim is that all software tools as used in the studio will be open source. Artists are expected to have a good working knowledge of the programs used – enough to hit the ground running, since the time-line for the project is so short.

آخرین اطلاعی که داشتم بیشترین نرم افزارهای استفاده شده گیمپ و بلندر و اینک اسکیپ و مای پینت بود . البته بلندر نسخه 2.5 . البته برای رندر سازی نیاز به سخت افزارهای فوق العاده قوی هست اگر اشتباه نکنم برای بیگ باک واسه رندر سازی روی اوپن سولاریس بود با سخت افزارهای خود سان البته اگر اشتباه نکرده باشم.
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: taher1983 در 27 شهریور 1389، 09:46 ق‌ظ
منظور  من تو رندرسازي نبود بلكه مدل سازي و ساخت بود ؟
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 27 شهریور 1389، 11:20 ق‌ظ
خوب منم بالا گفتم . کارهایی که مربوط به سه بعدی میشه مثل مدل سازی ، ریگ ، انیمیت اینها کلا توی بلندر ولی تکسچرینگ و اسکچ و این چیزا توی گیمپ و اینک اسکیپ و مای پینت . البته واسه صدا ها اینها هم از برنامه هایی استفاده می کنند . تمام نرم افزارهای استفاده شده هم متن باز هستند توی یکی از پستاشون گفته بودند که از لینوکس مینت استفاده می کنند.
عنوان: پاسخ به: معرفی بازی SAAB-91
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 27 شهریور 1389، 09:58 ب‌ظ
خواستم عکسیشو بزارم دیدم خیلی بزرگه بیخیال شدم  :D

خوب این بازی هم با بلندر و موتور داخلی بلندر و طبیعتا وقتی سخن از موتور داخلی بلندر میشه پس زبان استفاده شده هم پایتون هست . چون بر اساس نسخه 2.49 هم هست پس از پایتون 2.6 استفاده شده . و در کنارش از گیمپ اطلاعات تکمیلی هم در پایین . راستی فعلا نسخه لینوکسیش نیست فعلا نسخه آلفا ۳ هست

http://blender.ir/posts/معرفی-بازی-saab-91-virtual-race/ (http://blender.ir/posts/معرفی-بازی-saab-91-virtual-race/)

راستی اگر ممکن هست نظرتون درباره کامنت اول که توی اون پست هم بدید خوشحال میشم. :P
عنوان: پاسخ به: دوریان بر روی مجله 3D world
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 31 شهریور 1389، 12:17 ق‌ظ
تبریک به بنیاد بلندر .
فقط نگاه کنید :
http://durian.blender.org/wp-content/uploads/2010/09/3dworldcover.png (http://durian.blender.org/wp-content/uploads/2010/09/3dworldcover.png)
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: محمد باقر اهتمام در 09 فروردین 1390، 03:09 ق‌ظ
یک ویدیوی زیبا از شبیه سازی در بلندر . حتما ببینید .
<iframe src="http://player.vimeo.com/video/21253653" width="400" height="300" frameborder="0"></iframe><p>CGI Reel 2011 (http://vimeo.com/21253653) from Daniel Salazar (http://vimeo.com/zanqdo) on Vimeo (http://vimeo.com).</p>
عنوان: پاسخ به: اخبار دنیای سه بعدی اوپن سورس
ارسال شده توسط: eMan در 09 فروردین 1390، 07:45 ق‌ظ
یک ویدیوی زیبا از شبیه سازی در بلندر . حتما ببینید .
<iframe src="http://player.vimeo.com/video/21253653" width="400" height="300" frameborder="0"></iframe><p>CGI Reel 2011 (http://vimeo.com/21253653) from Daniel Salazar (http://vimeo.com/zanqdo) on Vimeo (http://vimeo.com).</p>
خیلی جالب بود محمد جان
ممنون